W poszukiwaniu meteorytu - spacer po Piławie Górnej

W ostatni dzień maja 2017 r. odbyliśmy kolejny spacer w ramach projektu „Spacery po powiecie dzierżoniowskim”. W poszukiwaniu meteorytu wyruszyliśmy do Piławy Górnej i okolic. A dlaczego?  Otóż Piława Górna to jedyne uznane na Dolnym Śląsku miejsce upadu meteorytu.  A w tych okolicach spadły prawdopodobnie 3 meteory. Na pewno potwierdzono i opisano jeden z nich, na szlaku ścieżki geoturystycznej po Piławie Górnej. Ten fakt upamiętnia tablica  informująca, iż "spadł on 17 maja 1879 r. po godz. 16 ".  Na podstawie opowieści świadków tego zdarzenia,  mówi się o ogromnych trzech hukach i błyskach jakie temu towarzyszyły. Znaleziono dwa okazy meteorytu: jeden w opisywanym miejscu (koło jednego z budynku w Kośminie ), drugi na polach w kierunku Kluczowej, trzeciego w dalszym ciągu badacze szukają.  I my  też  mieliśmy nadzieję na jego odszukanie – niestety płonne.

Spacer zaczęliśmy z przystanku przy ul. Piastowskiej (naprzeciw Biedronki), następnie przeszliśmy pod kościół pw. św. Marcina. Wysłuchaliśmy opowieści  o budynku kościoła, krzyżu pokutnym. Brukowaną drogą doszliśmy do wiaduktu kolejowego i dotarliśmy do Kośmina. Przy drodze oznakowane miejsce upadku fragmentu meteorytu było okazją do uwiecznienia tego miejsca na  zdjęciu i wysłuchania opowieści przewodnika.
Pogoda zachęcała do dalszego spaceru w stronę Grzybowca (364 m n.p.m). Jest tam punkt widokowy i miejsce odpoczynku, ale i widoczne skały mylonitu, piękne rośliny.  Tu spędziliśmy dłuższą chwilę, bowiem wspólne II śniadanie zostało wzmocnione wspaniałą kawą i nie tylko, przez piławską rodzinę Koprowskich, którzy z własnej inicjatywy nas ugościli. Pani Julio, Panie Jerzy - bardzo dziękujemy.

Z Grzybowca wyznaczonym szlakiem dotarliśmy do dworca kolejowego i autobusem wróciliśmy do Dzierżoniowa, bogatsi w piękne widoki, zdjęcia i najważniejsze w wiedzę dotyczącą historii miasta, tradycji kamieniarskich, rodzajami występujących i wykorzystywanych skał (amfibolity, migmatyty, pegmatyty, …).
     Trasa spaceru łatwa, zachęcamy  do wyjścia z domu.