Kaszubskie krajobrazy 20-22 maja 2022

Dzień I

Wczesnym rankiem o godzinie 5.00 w piątek 20 maja 2022 pojechaliśmy na wycieczkę integracyjną "Kaszubskie krajobrazy". W godzinach południowych dojechaliśmy do Chojnic zw. Bramą Kaszub. W roku 1986 odbył się Turniej Miast Dzierżoniów-Chojnice. Pamiętamy o tym wydarzeniu. W rynku spacerowaliśmy podziwiając Ratusz neogotycki z 1902 r. obecnie odrestaurowany i piękną fontannę, Bazylikę  Mniejszą pw. Ścięcia św. Jana Chrzciciela z XIV w. zbudowaną w stylu gotyckim. Wnętrze upiększone jest pięknymi witrażami rozświetlającymi surowe mury. Następnie zwiedzaliśmy Muzeum Historyczno-Etnograficzne w Bramie Człuchowskiej bogate w zbiory etnograficzne, historyczne, archeologiczne oraz sztuki współczesnej. Po krótkim odpoczynku /czas wolny/ wyjechaliśmy z Chojnic. Droga prowadziła przez Park Narodowy Bory Tucholskie. W okolicy miejscowości Małe Swornegacie weszliśmy na skarpę z punktem widokowym na jezioro Charzykowskie. Pod wieczór przyjechaliśmy do Centrum Wypoczynkowo-Szkoleniowego Ostrzyce w Ostrzycach. Zakwaterowanie i wyżywienie było bez zarzutu.

W galerii wykorzystano zdjęcia B.Lemańskiej i Z.Mirek

Dzień II

Po śniadaniu rozpoczęliśmy zwiedzanie "serca Kaszub"- Kaszubskiego Parku Krajobrazowego. W Szymbarku w Skansenie Budownictwa Drewnianego atrakcją był dom do góry nogami. Po wejściu do tego domu czuło się wirowanie w głowie i chwiejny krok. Dalej, obejrzeliśmy takie ciekawostki jak: najdłuższa deska o długości 36,83 metra i wadze ponad 1100 kg. pozyskana z daglezji z kaszubskich lasów. Podziwiać można także Stół Noblisty - 35 m długości, waży 6 ton. Najdłuższy stół świata wykonany z jednego kawałka drewna. Duże wrażenie na nas zrobił Dom Sybiraka przywieziony spod Irkucka, oraz parowóz z wagonami którymi wywożono ludzi na Sybir i inne obiekty. Zwiedzenie tego Skansenu jest warte zobaczenia. Jedziemy dalej. Przed nami wejście na Górę Wieżycę (328 m n.p.m.) i na wieżę widokową. Pogoda deszczowa nie przestraszyła naszych uczestników. Przed nami miejscowość Chmielno i wizyta w Pracowni Ceramiki Kaszubskiej rodziny Neclów (10 pokoleń garncarzy). Tworzą oni tradycyjne wyroby ceramiczne. Była możliwość zakupienia tych cacek z gliny. Przewodnik opowiadał nam o historii i obecnej produkcji rzemieślniczej ceramiki. Odbył się również pokaz sztuki garncarskiej. Bardzo wszystkim podobało się. Późnym popołudniem wróciliśmy do Ostrzyc do Centrum Wypoczynkowego. Ognisko integracyjne nie odbyło się w Wodnym Świecie z powodu deszczu i chłodu. Obiadokolacja w formie grilla odbyła się w restauracji w Centrum Wypoczynkowym.

Dzień III

Po śniadaniu i wykwaterowaniu pojechaliśmy do Kościerzyny do Muzeum Kolejnictwa. Największą część ekspozycji to parowozy i nietypowe pojazdy szynowe. Ciekawym eksponatem był wagon sanitarny i jego wnętrze. Atrakcją była przejażdżka drezyną.  Muzeum przyciąga wielu turystów.
Dalej nasza trasa wiodła do Będomina do Muzeum  Hymnu Państwowego. Będomin to miejsce urodzin Józefa Wybickiego. Przewodniczka w muzeum bardzo ciekawie opowiadała o powstaniu hymnu polskiego i życiu rodziny Wybickich.
 Następnym etapem wycieczki były Wdzydze Kiszewskie. Spacerowaliśmy po Kaszubskim Parku Etnograficznym gdzie zgromadzono wiele obiektów /50 budynków/: Karczma z Rumi, Wiatraki, Chałupy, Zagrody, Kościół i wiele innych. Na terenie Parku ma swoją siedzibę Muzeum im. Teodory i Izydora Gulgowskich założone w 1906 r.
Na terenie Parku jest też restauracja, w której zjedliśmy obfity obiad. Po obiedzie ruszyliśmy w drogę powrotną do Dzierżoniowa. Przyjechaliśmy na miejsce o północy. Wyjazd na Kaszuby zapoznał nas z ciekawą  historią, językiem i kulturą regionu.