Kraj  wiatraków i tulipanów

Na początku  omówiłem położenie Holandii w Europie i związane z tym udogodnienia dla państw sąsiednich, (szczególnie Niemiec) dzięki wielkim rzekom, gęstej sieci dróg i linii kolejowych. Podałem sposoby dojazdu i poruszania się po kraju.
    Omówiłem w jaki sposób przywędrowały do Holandii tulipany i dlaczego tak się rozpowszechniła ich hodowla. Pokazałem zdjęcia z corocznej wystawy kwiatów w Kaukenhof i jej znaczeniu dla ruchu turystycznego.
Następnie zaprezentowałem przegląd najciekawszych moim zdaniem miast, podkreślając ich zabytki oraz dzieląc się ciekawostkami z mojej wędrówki po Holandii.
Wędrówkę rozpocząłem od Eindhoven (siedziby koncernów Filips, DAF). W Oudenbosch zatrzymałem się w  Bazylice św. Barbary i św. Agaty (Kopia Bazylik św. Piotra i laterańskiej z Rzymu).
W Rotterdamie pokazałem zabudowę miasta, port oraz najciekawsze budowle. Wieżę widokową – Euromast i rozległe z niej widoki na port i miasto. Nietypowe centrum handlowe Markthal. Dworzec kolejowy, stadion Fejenordu, znany most Erasmusborg i inne. Omawiając port w Rotterdamie musiałem pokazać Hook van Holland. Miejsce gdzie kanał Nieuwe Waterweg łączy się z Morzem Północnym (zapora na morzu).
  Haga i jej nowoczesny kurort z długą piaszczystą plażą Scheveningen, to kolejny przystanek. Pokazałem zabudowę miasta i kurortu z jej najbardziej charakterystycznym budynkiem hotelem Kurhaus, molem i deptakiem.
Z Hagi przenieśliśmy się do Amsterdamu, stolicy Holandii, jadąc obok lotniska Schpot. Tu spędziliśmy dość długi odcinek czasu. Powędrowaliśmy przez miasto i popływaliśmy jego kanałami (ma ich 160). Zatrzymywaliśmy się przy dawnym ratuszu – Koninklijk Paleis, Centrum Nauki „NEMO”, Niderlands Scheepvaartmuseum – wiernej kopii „Amsterdamu”, trójmasztowca Kompanii Wschodnioindyjskiej, Van Goghmuseum i oczywiście Rijksmuseum. Tu odwiedziliśmy również wnętrza i podziwialiśmy obrazy wielkich mistrzów holenderskich takich ja Rembrandt, Vermer, Van Gogh i innych.
Potem przenieśliśmy się z krótką wizytą do Bredy, na rynek (Grote Markt) i cmentarz polski żołnierzy 1 Dywizji Pancernej  gen. Stanisława Maczka.
Na zakończenie zaprosiłem do odwiedzenia, położonej na polderze do którego osuszenia zbudowano system wiatraków, wsi Kinderdajk. Tu pokazałem i omówiłem znane w Holandii typy wiatraków: wipmolen (późniejsza odmiana koźlaka), bergmolen (wiatrak góra) i galeriowy (szczególnie wysoki). Pokazałem również ich  mechanizmy i wnętrza, w których mieszkali ludzie.