Spacerkiem po ... - Kołaczów - Dębowe Wzgórza - Gilów

W poniedziałek 07.05.2018 roku w przepięknej słonecznej pogodzie odbył się już trzeci spacer w ramach projektu „Spacer po zdrowie i wiedzę”, który posiada dofinansowanie z powiatu dzierżoniowskiego. Naszym przewodnikiem była Pani Grażyna Biernat. Tym razem wędrowaliśmy z Kołaczowa przez Dębowe Wzgórza do Gilowa. Spacer rozpoczęliśmy od przełęczy dębowej, skąd  skierowaliśmy się na Wzgórza Krzyżowe. Są one częścią Wzgórz Niemczańsko-Strzelińskich. Idąc spacerkiem, z większym lub mniejszym wysiłkiem weszliśmy na Górę Zamkową (407 m n.p.m.). Jest to Grzbiet Gór Krzyżowych, na  którym  znajdowało się grodzisko obronne z XII/XIII wieku otoczone fosą. Obecnie w tym miejscu to niestety kilka kamieni. Dalej było już tylko lepiej. Schodziliśmy w dół lub szliśmy po płaskim terenie aż do Gilowa mijając przysiółek Roztocznika zw. Małym Dobrocinkiem. Ale oprócz poznania historii tego miejsca, poznaliśmy florę i faunę  wzgórz. Porośnięte są one drzewami zarówno iglastymi jak i liściastymi. Rosną tu buki, lipy i oczywiście dęby. Wśród drzew iglastych są sosny, świerki,  jodły i modrzewie. I tu ciekawostka. Modrzew jest jedynym iglakiem, który na zimę zrzuca igły i tylko na modrzewiach  bytują  brodawczaki i porosty, które są wskaźnikiem czystości powietrza. Podczas przechadzki napotkaliśmy m.in.  rumianek, skrzyp i kwitnący żarnowiec (rośnie tylko w okolicy sosen) oraz  ocznik a także podrzeń żebrowiec rosnący tylko na terenach górskich. Chodząc po wzgórzach Krzyżowych mieliśmy niebywałą okazję ujrzeć panoramę bliższych i dalszych miejscowości, nawet Sky Tower we Wrocławiu. Kierując się zaś w stronę Gilowa ujrzeliśmy dzięki dobrej widoczności Górę Szańcową, Kolec ze starą kopalnią i liczne czatownie leśnicze. W sumie przeszliśmy  8,5 km, ale nikt z nas nie czuł zmęczenia. Było cudownie i aż chce się powiedzieć do zobaczenia na kolejnym spacerku.
 A w Gilowie autobus do Dzierżoniowa prawie na nas czekał, co wszystkich bardzo  ucieszyło.